Vi erbjuder tre olika typer av linjära stegmotorer, var och en med specifika egenskaper som lämpar sig för olika applikationer.
Motortypen bygger på en stegmotor där man har bytt ut axeln mot en mutter som roterar med rotorn. Genom denna mutter har man sedan monterat en ledarskruv, som när den rotationsförhindras åstadkommer en linjär rörelse. Finns i flera lindningar och storlekar från 20 mm till 86 mm fyrkant. Producerar upp till 2200 N.
En stegmotor där rotoraxeln är en ledarskruv. På ledarskruven monteras en mutter som när den rotationsförhindras producerar en linjär rörelse. Finns i flera lindningar och storlekar från 20 mm till 86 mm fyrkant. Producerar upp till 2200 N. Ledarskruven kan på begäran beläggas med Teflon för lägre friktion. Motortypen medger även en hel del möjligheter till kundanpassning.
Ett färdigt ställdon baserat på en stegmotor i storlekar från 35 mm till 57 mm fyrkant. Beroende på modell och stigning kan ställdonet leverera 1000 N kontinuerligt.
Ibland är det inte helt glasklart vilken som är den bästa lösningen. Vi har många års erfarenhet av linjära stegmotorer i mängder av olika applikationer. Slå oss gärna en signal, så pratar vi om vad som passar bäst i just din applikation!
Vill du se hur de olika alternativen ser ut i verkligheten så kan vi självklart träffas och titta på demoprylar tillsammans.
En mängd olika faktorer spelar in när du gör ditt val av motortyp. Här är några viktiga frågor du bör ställa dig.
En non-captive blir väldigt smal och med få delar, men tänk på att du behöver ha lika mycket fritt utrymme bakom motorhuset som slaglängden. Skruven passerar nämligen igenom motorhuset. Om detta är ett problem bör du istället titta på external linear eller captive.
Om du väljer external linear måste du vara beredd på att skruven roterar. Här rotationsförhindrar man muttern för att få en linjär rörelse. Det innebär att skruven måste kunna rotera fritt. Med en captive eller non-captive är det skruven som förflyttas och den roterar således inte.
Om du behöver återkoppla eller bromsa din last måste du fundera på var bromsen eller encodern ska monteras. På en non-captive rör sig skruven igenom motorhuset och du måste därför ha en hålaxelencoder och en rotor speciellt anpassad för detta. Med external linear eller captive blir det lättare, då kan du få en bakre axel att montera återkoppling eller broms på.
Detta är avgörande för att hitta rätt motortyp. Med en non-captive blir du lätt begränsad vid långa slag. Ett trick kan vara att låsa skruven och istället låta motorn förflytta sig, men tänk då på att du måste ta hand om kablarna. En captive är starkt begränsat i slag, eftersom motorhuset måste vara minst lika långt som slaglängden. Även med en external linear måste du fundera ett extra varv om du behöver lång förflyttning. För smal och för lång skruv gör att du kan få problem med kast.
Om du vill ha en gängad ände på skruven måste du välja en captive eller non-captive. På en non-captive vill man ofta ha en gängad ände för att med en kontramutter förhindra skruven från att rotera. På en external linear kan du få skruvänden svarvad för att passa i ett lager.