Kämpar du med motorer som blir för varma? Kanske har de låg induktans? Med rätt motorstyrning kan högpresterande motorer prestera bättre och jämnare under en lägre temperatur.
Luftlindade motorer erbjuder högre prestanda och lättare rotor i jämförelse med motorer med järnkärna. De här egenskaperna gör sammantaget motortypen mycket väl lämpad för krävande och utrymmessnåla applikationer som exempelvis matas med batteridrift.
En viktig effekt av motorkonstruktionen är en väldigt låg induktans, vilket innebär att man måste tänka till när man väljer styrning. Det beror på att styrningen måste ha tillräckligt hög PWM-frekvens för att inte orsaka momentrippel och att motorn blir för varm.
Alla moderna motorstyrningar är switchande istället för linjära, särskilt där verkningsgrad och/eller kompakta mått är viktigt. Switchande motorstyrningar innebär att de slår av och på halvledarbryggor med hjälp av PWM. De här kör med en fast frekvens där pulsbredden styr hur mycket ström som tillåts flöda genom motorns lindningar.
En för låg PWM-frekvens i motorstyrningen i kombination med en motor med låg induktans innebär för höga strömtoppar i motorns lindningar, vilket medför momentrippel, EMI och framförallt snabb temperaturstegring.
Ok, så högre switchfrekvens är bättre för låginduktiva motorer. Men vad är en låg respektive hög switchfrekvens? Många större servodrivsteg arbetar med 20 kHz switchfrekvens, vilket är i princip oanvändbart med mindre motorer som dessa. Åtminstone 100 kHz krävs för de flesta FAULHABER-motorer, medan de med lägst induktans kräver en switchfrekvens på 200 kHz.
Vill du veta mer om vad höpresterande drivpaket skulle åstadkomma i er industriella applikation? Kanske är högeffektiva motorer och en anpassad motorstyrning ett sätt för er att få en mer konkurrenskraftig utrustning som är mindre, lättare och mer effektiv!