Det här är det häftigaste jag sett den här veckan: För curlingroboten med det passande namnet Curly räcker det med några kalibrerande drag för att testa isen och därefter anpassa spelet för att ta hem vinsten i tre av fyra matcher mot två topprankade koreanska lag!
Det är Forskning & Framsteg som skriver om forskarna vid Korea University som har utvecklat Curly. Träning av oräkneliga speldrag där även isens friktion ändras under spelets gång har förstås genomförts i simulatormiljö eftersom mätning av is och kalibrering krävs inför varje drag av den 20 kilo tunga stenen. Med hjälp strategispel och tävlingar som den här förflyttas AI från labmiljö ut i verkligheten. Att AI utvecklare fokuserar på träning genom strategispel som Curling och Go är inte så märkligt eftersom många utmaningarna som finns inom Al forskningen även finns här. Det har vi skrivit om i en artikel tidigare som du hittar här (länk).
Det var annat för drygt tjugo år sedan när Deep Blue vann över Kasparav i schack och AlphaGo tog hem spelet i fyra av fem matcher mot Lee Sedol 2016 i strategispelet Go. Inom AI finns en mängd
Curly kommer med största säkerhet att få efterföljare i nya tävlingsmoment – med AI anpassade till de miljöer vi rör oss i. Bygger du också robotar med AI som kommer ut i verkligheten? Som kanske behöver vara snabba, anpassa sig till våra hem, ha extremt låg vikt eller som bara kanske är lite allmänt läskiga? Hör av dig. Våra elmotorer, styrningar och växlar kan förmodligen hjälpa dig att förverkliga dina visioner!