Alla som har använt en traditionell borrmaskin känner till bristerna: flisor och sprickor kan uppstå vid hålens kanter, borren slinter titt som tätt och du kan behöva lägga hela kroppsvikten bakom för att ens komma in i hårda material.
För en hemmafixare är det en irritationsfaktor, men inte värre än att det går att fixa med tålamod och sandpapper. I flygindustrin, däremot, är det här ett problem med allvarligare konsekvenser.
Vid monteringen av ett trafikflygplan borras det tusentals hål för bultar och nitar. Och dagens flygplan består till stora delar av moderna kompositmaterial, där grader, fläkningar och sprickor ännu lättare uppstår vid traditionell borrning. Ändå var det den enda metoden som fungerade för industrin, fram till att det svenska företaget Novator i början av 90-talet utvecklade sin patenterade teknik, orbitalborrning.
Orbitalborren eliminerar problemet genom att kombinera två rörelser: en snabbt roterande fräs rör sig i en cirkel i stället för att en roterande borrspets trycks genom materialet. Resultatet är perfekta hål varje gång – till och med i kolfiber och andra kompositmaterial, vid borrning i slutna strukturer och när borrning sker genom travar av flera hårda material. Som en bonus går det att torrborra, eftersom skärkrafterna är så låga att kylvätska inte behövs.
Vi har hjälpt Novator med utvecklingen av orbitalborrens motor ända sedan idéstadiet. I dag levererar vi motorn till den cirkulära rörelsen, styrningen till motorn samt drivsteget som rör borren framåt och bakåt. Efter mer än ett decennium av stenhårda utvärderingar av flygindustrin har de landat flera jättekontrakt, bland annat med industriledarna Boeing och Airbus. Och som att erövra himlen inte vore nog, Novator har också nått rymden genom företaget RUAG Space, som använder tekniken vid tillverkning av satellitdelar.