För ett och ett halvt år sedan berättade vi om DropStop 600, ett revolutionerande vattenlarm från svenska Tollco. Vattenskador är den vanligaste typen av skador i hemmet och för det svenska samhället är den årliga kostnaden runt 10 miljarder kronor. Det är alltså ingen överdrift att produkten tagits emot med öppna armar av såväl bostadsägare som försäkringsbolag, och här på Compotech är vi otroligt stolta över att ha spelat en stor roll under utvecklingsarbetet.
Nu är nästa generation, DropStop 800, redo att rullas ut på marknaden och vi tog chansen att ställa några frågor till Clas Olsson, sälj- och marknadschef på Tollco.
Hur skiljer sig DropStop 800 från föregångarna i serien?
– Den nya modellen är både en vattenfelsbrytare och ett vattenlarm, medan DropStop 600 endast är ett vattenlarm. När du installerar DropStop 800 i till exempel köket kan du koppla på två stycken kulventiler, som vid larm stänger av både varm- och kallvattnet. En annan unik funktion är modellen har ett SIM-kort, så att du kan få ett sms med larminformation skickat till dig. Modellen kan till och med styras genom att du sms:ar den, om du av någon anledning vill stänga av inkommande vatten även när det inte uppstått en läcka.
Varför valde ni sms-avisering i stället för en wifi-lösning?
– Wifi verkade smart initialt, men vi valde bort det till den här modellen efter en analys av produktens användningsområden. Många behöver ett vattenlarm för exempelvis sommarstugan, där man ofta inte har ett trådlöst nätverk. Andra bor i lägenhet, med en massa trådlösa nätverk runt sig. Då blir det plötsligt väldigt komplext med wifi. Avisering via sms funkar smidigare och modellen är utrustad med en antenn som förstärker GSM-signalen. Men det är självklart möjligt att kommande generationer kommer utrustas med wifi också.
Hur har genomslaget på marknaden varit hittills?
– Seriens volym har ökat varje år! Just 800-modellen är ju väldigt ny, men vi räknar med att sälja cirka 20 000 enheter per år. Trycket är så stort just nu att vi inte ens kan möta efterfrågan. Det beror bland annat på att många försäkringsbolag rekommenderar produkten. Dessutom är vårt pris cirka hälften jämfört med liknande produkter på marknaden.
Berätta mer om konkurrerande lösningar.
– Det finns några varianter och den stora skillnaden är att de flesta har fokuserat på att stänga av vatten på inkommande vattenledning eller en vattenmatande stamledning, medan vi har sett ett stort behov att kunna stänga av vattnet mera lokalt, till exempel vatten in till köket. Eftersom många av läckagen är just där finns det ingen anledning att stänga av hela bostadens vattentillförsel. Men visst, om man ändå vill det så är det också möjligt med DropStop 800.
– Som jag nämnde lanserar vi sms-avisering vid larm, något vi är först med. Och vi tittar redan på hur vi kan utveckla kommunikationsfunktionerna till nästa generation av DropStop. Sist men inte minst är priset på DropStop 800 extremt slagkraftigt. De konkurrenter vi känner till säljer sina vattenlarm för mellan 5 500 och 13 000 kronor, medan vår målsättning är att komma under 3 000 kr inklusive moms, för en komplett DropStop 800 med ventiler. Just nu ligger priset 300 kr över vårt mål, men i takt med att vi får en stabil och ökande volym så kommer vi komma ned till max 3 000 kr styck!
Om jag som konsument vill köpa DropStop 800, var gör jag det?
– Börja med att kolla med ditt försäkringsbolag. Många erbjuder rabatter eller installationsbidrag på denna typ av produkt, vilket kan göra priset väldigt förmånligt. Annars är det byggvaruhus och VVS-handeln som gäller.
Är det lätt att installera produkten själv?
– Den är väldigt lättinstallerad som vattenlarm, men ventilerna för vattenfelsbrytning bör kopplas in av en kunnig rörmokare som följer branschreglerna Säker Vatteninstallation. I övrigt hängs enheten upp på två skruvar och sedan sätter man i stickpropparna till givare och ventiler.
Under arbetet med DropStop 600 hjälpte vi på Compotech till med vidareutveckling av såväl utseende som funktioner, till och med förpackningsdesignen moderniserades av oss. Har vårt samarbete varit lika omfattande den här gången?
– Ja, men det är svårt att jämföra processerna eftersom DropStop 800 är en mer komplex modell än DropStop 600. Allt flöt på otroligt smidigt med förra modellen, medan det fanns fler hinder och utmaningar den här gången. Vi kom inte i mål så snabbt som någon av oss önskade, men slutresultatet blev en väldigt bra och konkurrenskraftig produkt, och vidareutvecklingen kommer inte bli i närheten av lika komplex!
Vilka fördelar ser du med vårt samarbete?
Ni på Compotech har erfarenheten som behövs för den här typen av här projekt. Dessutom har ni etablerade kontakter med, och egen kvalitetskontroll av, fabriker i bland annat Kina, vilket självklart påverkar priset på slutprodukten positivt. Att ha en partner som kan ansvara för logistiken och massproduktionen innebär att vi på Tollco kan fokusera på det vi är bra på!
Vad kan jag göra om jag vill veta mer om DropStop?
All produktinformation finns på tollco.se/vattenlarm. Håll också utkik efter de nya avsnitten av Arga Snickaren på Kanal 5 i början av 2016! Jag är med i ett för att installera en DropStop 600 under en diskbänk, så det är värt att kolla på för den som vill veta mer. Det finns även planer på att jag ska vara med i ett till avsnitt längre fram, för att installera en DropStop 800.