Tänk dig att göra ett virtuellt dyk från kajen vid Skeppsholmen, ned till en vrakkyrkogård – som dessutom finns på riktigt mitt inne i centrala Stockholm. Under vattenytan färdas du till svunna tider på skepp som har legat på botten i hundratals år.
Tidskapseln tar dig med in i fascinerande berättelser, där du blir guidad genom händelser och tidens högaktuella fenomen med hjälp av modern teknik.
Skeppet Vasa är inte ensamt i sitt slag
I motsats till vad man kanske tror, så är skeppet Vasa inte alls unikt, det finns ytterligare minst hundra vrak i våra svenska vatten som är minst lika välbevarade. Det stora som gör Vasa unikt är istället att skeppet är bärgat och finns att beskåda för alla som tar sig till Vasamuseet.
Nya maritima museet på Djurgården – på planeringsstadiet än så länge – är ett av många exempel på hyperintressanta projekt där man vill kunna använda sig av virtual eller augmented reality. Under vår spaning efter intressanta virtuella projekt, kunde vi inte låta bli att ta reda på mer om planera för det nya museet i Båthus 2, vid Gröna Lund.
Inget vanligt montermuseum
För hur planerar man ett museum som inte visar alla sina samlingar fysiskt i montrar? När samlingarna inte ens finns på plats rent fysiskt?
Vi sökte svar på våra frågor och fann Nina Eklöf som är marinarkeolog och ansvarig för museiprojektet som visar sig vara en del av det större projektet Östersjöns Skatter. Nina är mitt uppe i planeringen av museet och berättar om sjömätningsmetoder som gör det möjligt att dokumentera vraken och att de är väldigt tillförlitliga.
Inga problem att göra 3D bilder av objekt trots att de är dolda av sediment
– De samlingar som kommer att finnas rent fysiskt på plats kommer från Vasamuseet, Sjöhistoriska och Marinmuseet i Karlskrona. När det gäller att visa de nya samlingarna som ligger på Östersjöns botten använder vi batymetri och side scan sonar för att dokumentera dessa på plats. Utrustningen mäter och genererar horisontella ekon av vraken. Sedan använder vi oss av 3D-dokumentation och fotogrammetri för att återskapa helt korrekta 3D bilder och modeller.
Virtuell verklighet i offentlig miljö
Tack vare de goda sjömätningsmetoderna och efterbehandlingen har vi väldigt bra förutsättningar för att visa samlingarna samtidigt som de ligger kvar på Östersjöns botten där de allra bästa bevarande förhållandena redan finns, berättar Nina och fortsätter:
– Att i nästa steg basera utställningen på VR eller AR erbjuder både möjligheter och utmaningar när flera människor samtidigt skall dela en gemensam virtuell upplevelse av det slag som en guidad tur genom Östersjöns Skatter skulle kunna innebära, säger Nina.
Kulturarvet som aldrig kommer upp till ytan
– Det är Östersjöns unika vatten som gör att lämningarna bevaras så oerhört väl och därför finns det inga andra vrak som är så pass gamla någon annanstans i världen. Det här världsarvet är samtidigt vårt gemensamma kulturarv för många länder, eftersom skeppen förstås inte enbart kommer från Sverige. Dessutom upptäcks ständigt nya vrak, till och med inne Stockholm. I princip skulle man kunna finna ett nytt vrak eller en ny lämning för varje marinarkeologisk expedition som görs, berättar Nina.
Museet kommer bjuda på upplevelser och kunskap om de helt nyfunna vraken som ligger mitt i Stockholms city på vrakkyrkogården mellan Skeppsholmen och Kastellholmen. Samtidigt får vi alla en fingervisning om som kan dölja sig under vattenytan längs Stockholms vackra strandstråk!
På Compotech tycker vi att tankarna om att inkludera VR och AR som en del av museet, är oerhört spännande eftersom vi själva dagligen arbetar med hårdvara till systemen. Vi ser fram emot att besöka det nya museet på båthall 2 så snart portarna har slagit upp och hoppas att Statens Maritima Museer lyckas väl med sin satsning!