Jorden runt på 98 % verkningsgrad

Schweiziske forskaren André Boschberg och hans Solar Impulse team presenterade den 9: e april deras nya flygplan, där de planerar att flyga jorden runt i fem etapper under 2015 med inget annat än solenergi som drivkraft.

Solar Impulse 2 eller SI2, är efterföljaren till det första Solar Impulse planet, HB-SIA, som avverkat flera stora milstolpar inklusive soldrivet nattflyg och korsande av den nordamerikanska kontinenten. Båda flygplanen är byggda med motormaterial som tillverkats av Vacuumschmelze (VAC), en samarbetspartner till Compotech, med specifika egenskaper som avsevärt förbättrar prestandan för högeffektiva elmotorer. VAC gratulerar teamet till den nya SI2 och ser med stort intresse fram mot att se hur det nya flygplanet klarar denna nya utmaning. Även om Compotech inte har varit involverade i projektet följer vi utvecklingen med spänning.



Efterföljaren till HB-SIA började byggas 2011. Olika uppgraderingar från den ursprungliga versionen var nödvändiga för att det nya flygplanet skulle kunna korsa haven; en rymligare trycksatt kabin för högre höjder byggdes för att öka nyttolasten, medan kablage och flygelektronik måste vara vattentäta så att farkosten kan flyga genom regn. Redundanta system infördes för att öka tillförlitligheten. Syretillförsel och andra assisterande system för piloterna infördes för att möjliggöra flyghöjder på 12.000 m. Med ett vingspann på 74 meter är SI2 något större än Airbus A380 – ändå tack vare sin lätta konstruktion, är den inte tyngre än en vanlig bil. VACs ULTRAVAC 44 V6 legering användes i stator och rotor i flygplanets motorer. Dessutom användes magnetsystem bestående av block med VACODYM. Genom att bygga magnetsystem sammanbundna med små enskilda magneter, kan virvelströmsförlusterna i rotorn minskas och effektiviteten i motorn ökas till 98%.

NiFe material har länge använts som alternativ till elektriskt stål. Fördelen blir extremt låga hysteresförluster. Den nya ULTRAVAC 44 V6 legeringen erbjuder också en betydligt högre elektrisk resistivitet på 0.8 μΩm, nästan dubbelt jämfört med elektrostål. Det nya materialet minimerar virvelströmsförluster och är således särskilt användbart för att möta trenden med ökad användning av höghastighetmotorer. Generellt resulterar minskade järnförluster i utomordentligt effektiva elmotorer – och Solar Impulse 2 är verkligen ett imponerande bevis.



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt vår integritetspolicy. *