Våra förväntningar på elmotorer blir tuffare och tuffare. De förväntas inte bara prestera höga moment i små förpackningar och kosta så lite som möjligt; de får ofta inte heller höras, eller orsaka vibrationer.
För att skapa en konkurrenskraftig produkt som använder elmotorer behöver du förstå vad som orsakar oljud och vibrationer i motorer för att på så sätt kunna undvika problem. Är du inte akustiker så är detta kanske inte vardagsmat. Men ta det lugnt, våra vänner på FAULHABER har publicerat en bok, Vibrations and Noises in Small Electric Motors, skriven av Thomas Bertolini.
Här kan du ladda ner ditt exemplar av boken. Givetvis är det helt gratis och den enda du behöver göra är att fylla i formuläret här nedanför.
Många applikationer för elmotorer handlar om att omvandla en roterande rörelse till en linjär rörelse, t.ex. i ställdon, XY-bord, zoom eller fokus i optiska tillämpningar m.m. Detta kan göras på många olika sätt, med olika för- och nackdelar, och som lämpar sig för olika applikationer. Väljer du fel metod kan du få problem med för dålig noggrannhet, för låg hastighet eller en för dyr totallösning. Väljer du istället rätt kan du bygga en produkt med bättre prestanda än konkurrenternas eller som är prismässigt mer konkurrenskraftig. I bästa fall till och med en kombination av dessa. I denna artikel tittar vi på några vanliga metoder för att åstadkomma linjära rörelser med elmotorer.
Kinas East Valley of Science and Fantasy talar sitt eget språk när det satsning på VR upplevelser!
I den nya temaparken utlovas 35 attraktioner som med hjälp av Virtual Reality låter besökarna ta chansen att resa till framtiden, få slåss med drakar, åka till rymden och träffa utomjordingar.
East Valley of Science and Fantasy omfattar cirka 130 hektar och beräknas kosta runt 1,5 miljarder dollar att bygga.
VR marknaden växer explosionsartat och sektorn beräknas omsätta 8,4 miljarder dollar år 2020. Virtual- och augmented reality används inom alltfler branscher – och det är teknik som vi själva arbetar med dagligen hos oss! Läs mer
Vi accepterar ny teknik allt snabbare och en blick bakåt gör det enklare att ställa in kompassen på vad vi kan förvänta oss när Virtual Reality, Augmented Reality och Mixed Reality kliver in i många branscher på allvar.
Det finns många lysande exempel på hur visualisering av produkter, tjänster och arkitektur genom VR och AR reformerar. Läs mer
En viss förskjutning av vad man ser och vad som sker i verkligen går inte att komma ifrån helt och hållet inom virtual- och augmented reality men graden kan variera. Glapp kan däremot undvikas helt och hållet. Glapp uppstår om systemet inte känner av små och långsamma rörelser eller om användaren är helt eller delvis orörlig. Graden av tidsförskjutning och eventuell förekomst av glapp kan innebära problem inom vissa applikationer om systemet används för kritiska moment. Läs mer
Tänk dig att göra ett virtuellt dyk från kajen vid Skeppsholmen, ned till en vrakkyrkogård – som dessutom finns på riktigt mitt inne i centrala Stockholm. Under vattenytan färdas du till svunna tider på skepp som har legat på botten i hundratals år.
Tidskapseln tar dig med in i fascinerande berättelser, där du blir guidad genom händelser och tidens högaktuella fenomen med hjälp av modern teknik.
I motsats till vad man kanske tror, så är skeppet Vasa inte alls unikt, det finns ytterligare minst hundra vrak i våra svenska vatten som är minst lika välbevarade. Det stora som gör Vasa unikt är istället att skeppet är bärgat och finns att beskåda för alla som tar sig till Vasamuseet. Läs mer
RAFI E-box är den eleganta och platta kapslingslösningen för kontrollkomponenter i RAFIX 22FS+ serien. Den smidiga konstruktionen och enkla monteringen gör det enkelt att få enskilda kontrollelement på plats varhelst de behövs. E-boxen är ofta idealisk för montering av nödstopp vid produktionslinjer, för att få säkerhetslösningar på plats eller när man vill höja och sänka nivåer exempelvis,
Läs mer
Utformning av silikonknappsatser har stor betydelse både designmässigt och för hur användaren kommer att uppleva applikationen. Hur just den aktuella panelen skall utformas – beror helt och hållet på till vilken applikation den skall användas och vilka funktioner som skall styras.
Denna kublösarrobot kan vara det häftigaste jag har sett – den här veckan. Roboten är verkligen supersnabb och konstruerad av Ben Katz, student vid MIT Biomimetics Robotics Lab plus Jared DiCarlo som är forskarassistent på samma robotlabb. Den faktiska tiden – rörelsetiden ligger på bara~335 ms, nästintill en halvering av tidigare världsrekordet om 637 ms.
Bygger du också robotar? Med vårt gedigna motorprogram så kan vi förmodligen hjälpa dig att få ut ännu vassare prestanda!
Veckans häftigaste är ett återkommande tema hos oss, se exempelvis filmen som illustrerar Lenz lag.