Flyg med solcellsdrift

Solcellsdrivna SI2 lyfte strax efter gryningen i måndags i ett historisk första försök att flyga runt jorden utan en droppe av fossila bränslen. Schweiziske forskaren André Boschberg och hans Solar Impulse team, planerar att flyga jorden runt i fem etapper fram till slutet av juli eller början av augusti i år, med inget annat än solenergi som drivkraft.

Solar Impulse 2 eller SI2, är efterföljaren till det första Solar Impulse planet, HB-SIA, som avverkat flera stora milstolpar inklusive soldrivet nattflyg och korsande av den nordamerikanska kontinenten. Båda flygplanen är byggda med motormaterial som tillverkats av Vacuumschmelze (VAC), en samarbetspartner till Compotech, med specifika egenskaper som avsevärt förbättrar prestandan för högeffektiva elmotorer. VAC gratulerar teamet till den nya SI2 och ser med stort intresse fram mot att se hur det nya flygplanet klarar denna nya utmaning. Även om Compotech inte har varit involverade i projektet följer vi utvecklingen med spänning.

Läs artikeln om flygningen direkt i The Wallstreet Journal

Rostig metall

Moderna magneter och korrosion

De starkaste permanentmagneter som går att tillverka idag är neodymmagneter, eller NdFeB om man så vill. Magneterna framställs pulvermetallurgiskt och har ett imponerande starkt magnetfält. Mindre imponerande – och mindre känt – är att de, i sitt råa utförande, tillhör de känsligaste för korrosion och reagerar kraftigt negativt på såväl luftfuktighet som ökad temperatur.

Finns det något man kan göra för att minska risken för att en neodymmagnet avmagnetiseras eller i värsta fall helt faller sönder? Det reder vi ut i vårt whitepaper.



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev