Så påverkas magnetpriserna under Kinas nya era

Kinas industrisektor har under de senaste 25 åren expanderat helt i enlighet med den snabba tillväxt som varit landets målsättning och som givit Kina en mycket central roll inom många områden. Men samma policy som gett landet kraftig ekonomisk tillväxt och bringat välstånd åt många medborgare har även medfört enorma problem med föroreningar, med allt från livsfarlig smog till giftiga floder som orsakats av landets enorma industrisektor.

Sedan partikongressen under hösten 2017 utkristalliseras en ny plan, med andra fokus än bara ekonomisk tillväxt. Nu ska Kina istället fokusera på miljö, hållbarhet och företag i världsklass. Läs mer

Flyg med solcellsdrift

Solcellsdrivna SI2 lyfte strax efter gryningen i måndags i ett historisk första försök att flyga runt jorden utan en droppe av fossila bränslen. Schweiziske forskaren André Boschberg och hans Solar Impulse team, planerar att flyga jorden runt i fem etapper fram till slutet av juli eller början av augusti i år, med inget annat än solenergi som drivkraft.

Solar Impulse 2 eller SI2, är efterföljaren till det första Solar Impulse planet, HB-SIA, som avverkat flera stora milstolpar inklusive soldrivet nattflyg och korsande av den nordamerikanska kontinenten. Båda flygplanen är byggda med motormaterial som tillverkats av Vacuumschmelze (VAC), en samarbetspartner till Compotech, med specifika egenskaper som avsevärt förbättrar prestandan för högeffektiva elmotorer. VAC gratulerar teamet till den nya SI2 och ser med stort intresse fram mot att se hur det nya flygplanet klarar denna nya utmaning. Även om Compotech inte har varit involverade i projektet följer vi utvecklingen med spänning.

Läs artikeln om flygningen direkt i The Wallstreet Journal

korrosion - compotech

White Paper: Moderna magneter och korrosion

Magneter av neodym är de starkaste permanentmagneter som existerar idag. Men neodymmagneter är känsliga för korrosion. En magnet som drabbas av korrosion kan bli avmagnetiserad med konsekvensen att magneten helt enkelt upphör att vara en magnet. Och det kan ske även när magneten redan är i bruk och kanske används i exempelvis en motor eller i ett vindkraftverk. Men det finns metoder för att förhindra problemen, innan de dyker upp.

I det här white paperet förklarar vi vad röd och vit korrosion är och hur man undviker att fenomenen ska inträffa.



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt vår integritetspolicy. *