Veckans häftigaste – Ännu högre kraft hos neodym

Det här är det häftigaste jag har sett den här veckan – magneter i ett enda stycke som gör att man slipper få ont i fingrarna! Det är vår egen magnetspecialist Per Rundbom som berättar att flödestätheten hos en sintrad anisotrop ringmagnet kan maximeras och bli 50-100% högre jämfört med traditionella NdFeB magneter.

Motortillverkning borde vara ett självskrivet område för denna flerpoliga magnet. Både för att den ger högre motorprestanda men också för att man slipper knixet med att limma en massa bråkiga magnetstavar på en rotor. Å andra sidan så klämmer man sig säkert rejält, om man handskas med fler NdFeB-ringar i taget än den enda som behövs i en motor!

Utvecklar du industriella applikationer eller kanske till och med små elmotorer? Kontakta Per eller läs hela artikeln radiellt orienterade magneter här på vår blogg!

Hur tolkar du ett datablad för en permanentmagnet? Vi reder ut begreppen!

Den som vill få en djupare förståelse för magnetism och hur permanentmagneter kan användas i en applikation kommer att stöta på termer som hystereskurvor, koercivitet och permeabilitet. För att kunna jämföra permanentmagneter och bedöma vilken typ av magnet som lämpar sig bäst för en applikation behöver man vara bekant med terminologin. Här förklarar en av våra magnetexperter de olika begreppen och hur de hänger ihop, samt hjälper dig att tolka ett datablad.

Så påverkas magnetpriserna under Kinas nya era

Kinas industrisektor har under de senaste 25 åren expanderat helt i enlighet med den snabba tillväxt som varit landets målsättning och som givit Kina en mycket central roll inom många områden. Men samma policy som gett landet kraftig ekonomisk tillväxt och bringat välstånd åt många medborgare har även medfört enorma problem med föroreningar, med allt från livsfarlig smog till giftiga floder som orsakats av landets enorma industrisektor. Läs mer

Magneter av neodym, samariumkobolt, ferrit eller AlNiCo – i vilka sammanhang passar de egentligen?

För bara 100 år sedan fanns inga magneter som vi känner dem idag. Magnetism var snarare en vanlig men oönskad effekt som uppstod när man bankade på högkolhaltigt järn. Men under forskning av korrosionsbeständiga legeringar med nickel och aluminium under 1930-talet fick man av en ren slump fram den allra första permanentmagneten. Så småningom kom man fram till att inblandning av kobolt gav kraftigare magnetfält och detta blev början till vår allra första permanentmagnet, AlNiCo.

Läs mer

korrosion - compotech

White Paper: Moderna magneter och korrosion

Magneter av neodym är de starkaste permanentmagneter som existerar idag. Men neodymmagneter är känsliga för korrosion. En magnet som drabbas av korrosion kan bli avmagnetiserad med konsekvensen att magneten helt enkelt upphör att vara en magnet. Och det kan ske även när magneten redan är i bruk och kanske används i exempelvis en motor eller i ett vindkraftverk. Men det finns metoder för att förhindra problemen, innan de dyker upp.

I det här white paperet förklarar vi vad röd och vit korrosion är och hur man undviker att fenomenen ska inträffa.



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt vår integritetspolicy. *