Less på vidbrända burgare, eller tycker du bara inte om att svettas framför stekbordet? Lugn, det här är det häftigaste jag sett – den här veckan. Miso Robotics har tagit fram en autonom, burgarstekande robot som heter Flippy. Flippy är en multitalang; den kan nämligen inte bara steka burgare, utan även fritera pommes! Tydligen kan den också jobba tillsammans med mänskliga kockar i köket, förhoppningsvis utan otäcka olyckor.
Ett gäng amerikanska snabbmatskedjor har redan visat intresse för Flippy. Vem vet, vi kanske får se den här i närheten snart också? Mer information finns hos tillverkaren, misorobotics.com.
Bygger du också burgarstekande robotar? Eller åtminstone robotar i någon form? I så fall får du gärna höra av dig till oss om du behöver hjälp med kompakta, högpresterande motorer och effektiv motorstyrning.
E-handeln ökar ständigt och behovet av nya distributionslösningar ökar. Snart kanske CUbE-poden släpper av sina robothundar hos dig där en eller flera hundar – du kanske har beställt många paket – bär fram dina varor hela vägen in till din tröskel. Förarlösa Continental Urban Mobility Experience (CUbE) och transporthundarna är en transportlösning som Continental visar upp på CES i Las Vegas – pressreleasen finns här.
Konstruerar du robotar? Kraven på prestanda och flexibilitet i komponenter kan öka i takt med de nya användningsområden som dyker upp. Kanske behöver du hjälp för att få fram extra snabba, pyttesmå eller lätta robotar? Hör av dig. Våra elmotorer, styrningar, växlar och sensorer kan förmodligen hjälpa dig att förverkliga dina visioner.
Missa inte DelFly Nimble – som kan vara det häftigaste jag har sett – den här veckan!
Efter att ha sett youtube klippet måste man tillstå att flygtekniken med de fladdrande vingarna, vridningen av vingarna och den komplexa aerodynamiken ger denna robot förvånansvärt insektsliknande manövrar!
Roboten, som är autonom, har en toppfart om 25 km/h och klarar 5 minuters svängningsflygning alternativt 1 km distansflygning på fulladdat batteri – faktorer som ger tekniken stor framtidspotential enligt utvecklarna.
The Micro Air Vehicle Laboratory – MAVLab har utvecklat insektinspirerade flygrobotar i över 10 år inom DelFly-projektet. Enligt Professor Guido De Croon, vetenskaplig ledare för MAVLab, har nya DelFly Nimble, som utvecklats av forskare på TU Delft som ingår i MAVLab, mycket goda framtidsutsikter för nya typer av applikationer då den skall vara säkrare och flyga mer effektivt än traditionella drönare. Den kompletta artikeln hos TU Delft finns här.
Vi tror också att det finns stor potential för drönare av den här typen. Vad tror du? Bygger du också robotar som behöver vara snabba, ha extremt låg vikt eller som är lite allmänt läskiga? Hör av dig. Våra elmotorer, styrningar och växlar kan förmodligen hjälpa dig att förverkliga dina visioner.
Det här kan vara det häftigaste (och läskigaste) jag sett – den här veckan. Amerikanska Boston Dynamics har tidigare visat väldigt imponerande och samtidigt läskiga robotskapelser som humanoiden Atlas och fyrbeningen BigDog. Nu har de visat upp sin ”SpotMini”, en helelektrisk, hundliknande robotvarelse som rör sig med en rovdjurslik smidighet. Om det behövs kan SpotMini även utrustas med en lång arm med 5 frihetsgrader som uppenbarligen kan användas till en del läskiga saker, som att öppna dörrar. Som sagt, både imponerande och inte så lite läskigt på samma gång.
Bygger ni robotar som behöver kompakta servomotorer och smart motorstyrning? Hör av er så snackar vi robotik!
Vill ser fler Veckans häftigaste? Följ länken till andra otäckingar!
Det här kan vara det häftigaste jag sett – den här veckan. Du har säkert sett de häftiga (och inte sällan skräckinjagande) robotarna från Boston Dynamics. Sedan Googles köp av Boston Dynamics har inte kreativiteten direkt avstannat. I den här videon ser vi deras senaste robot som är en slags hybrid mellan Segway och häst (!) som balanserar, snurrar och hoppar på ett imponerande sätt.
Det är lite oklart vad tillämpningen skulle kunna vara, men cirkusbranschen borde onekligen vara intresserade.
Bygger du också häftiga, imponerande och/eller skräckinjagande robotar? Våra servomotorer, växlar och motorstyrningar kan säkert hjälpa dig att få ut ännu vassare prestanda ur dina mekaniska husdjur!
Vill du se förra veckans häftigaste – om jätterobotar i dödsmatch? Följ länken!
Det här kan vara det häftigaste jag sett – den här veckan. Vi på Compotech älskar robotar, men om man ska vara riktigt ärlig så brukar de robotar som vi är involverade i inte riktigt se ut som de robotar vi ser på film. Någon gång ibland överträffar dock verkligheten dikten. Ett gäng amerikanska ingenjörer, som kallar sig Megabots, har inte bara byggt en stor, skräckinjagande monsterrobot. De har även utmanat sin japanska motsvarighet, Suidobashi, till en robotfajt:
Men det slutar inte där, gänget bakom Suidobashi har accepterat utmaningen!
Dödsmatchen är planerad att gå av stapeln i augusti i år. Nu ser vi med spänd förväntan fram emot en spektakulär robotfajt. Helst med tillhörande reservdelsbeställning efter att monsterrobotarna har spöat servomotorerna ur varandra!
Det finns många applikationer som kräver förflyttning i ett plan, eller rörelse längs två vinkelräta axlar. Ett sådant tvådimensionellt system kan utrustas med ytterligare motorer för att öka antalet frihetsgrader. Denna typ av tillämpningar återfinns i allt från positionering av prover för mikroskop och 3D-skrivare till förpackning och materialdispensering. Det vanligaste sättet att åstadkomma rörelse i ett plan är att använda en maskin baserad på ett XY-steg eller ett gantrysystem. Denna typ av system kan ha många nackdelar som täcks senare i denna artikel. Ett alternativ till dessa typer av maskiner är H-roboten, vilken har många fördelar jämfört med XY-steg och gantrysystem. Denna artikel diskuterar för- och nackdelar med att använda en H-robot för plana rörelser såväl som Galils DMC-40×0-firmware för H-robotar. Läs mer
Teknologin bakom RoboDrive är ursprungligen framforskad för att användas i rymden och har under flera år använts i en robot på utsidan av rymdstationen ISS. Under InnoDex förklarade Manfred Schedl hur motorteknologin fungerar som han är upphovsman till och forskade fram under sin tid på DLR. Vi var på plats och spelade in hela seminariet. Läs mer
Människoliknande robotar har ett handikapp redan från början eftersom själva rörelserna som krävs för att ta sig fram på två ben är mycket mer komplicerat än att ta sig fram på hjul. Att ta sig fram på två ben kräver en exakt rörelse, något som även vi människor behöver ett första levnadsår för innan vår motorik är så pass utvecklad att vi faktiskt kan gå. För de som både kan och vågar sig på att gå ett par månader tidigare innan alla basala funktioner är tillräckligt utvecklade, som fallskyddsreflexen till exempel, innebär vår gång förhoppningsvis inte fler törnar än ett par blåmärken. När vi väl får till samspelet mellan de cirka 200 muskler som är involverade när vi går, behöver alla dessa samarbeta med komplicerade leder och specialiserade områden i vår hjärna som styr gången. Läs mer
RoboCup är en årlig tävling för att stimulera forskning inom robotteknik och artificiell intelligens och främja samarbetet mellan olika forskarlag. Initiativet drogs igång i mitten av 90-talet, med det officiella målet att skapa ett fotbollslag av autonoma humanoida robotar som på sikt till och med ska kunna vinna över de regerande världsmästarna i fotboll – året 2050 nämns som en möjlighet. Läs mer