Veckans häftigaste: Cool och söt!

E-handeln ökar ständigt och behovet av nya distributionslösningar ökar. Snart kanske CUbE-poden släpper av sina robothundar hos dig där en eller flera hundar – du kanske har beställt många paket – bär fram dina varor hela vägen in till din tröskel. Förarlösa Continental Urban Mobility Experience (CUbE) och transporthundarna är en transportlösning som Continental visar upp på CES i Las Vegas – pressreleasen finns här.

Konstruerar du robotar? Kraven på prestanda och flexibilitet i komponenter kan öka i takt med de nya användningsområden som dyker upp. Kanske behöver du hjälp för att få fram extra snabba, pyttesmå eller lätta robotar? Hör av dig. Våra elmotorer, styrningar, växlar och sensorer kan förmodligen hjälpa dig att förverkliga dina visioner.

DelFly Nimble in stationary (hovering) flight. Credits: Matej Karasek, TU Delft.

Veckans häftigaste: Flygande autonom insektsrobot – DelFly Nimble

Missa inte DelFly Nimble – som kan vara det häftigaste jag har sett – den här veckan!

Efter att ha sett youtube klippet måste man tillstå att flygtekniken med de fladdrande vingarna, vridningen av vingarna och den komplexa aerodynamiken ger denna robot förvånansvärt insektsliknande manövrar!

Roboten, som är autonom,  har en toppfart om 25 km/h och klarar 5 minuters svängningsflygning alternativt 1 km distansflygning på fulladdat batteri – faktorer som ger tekniken stor framtidspotential enligt utvecklarna.

The Micro Air Vehicle Laboratory – MAVLab har utvecklat insektinspirerade flygrobotar i över 10 år inom DelFly-projektet. Enligt Professor Guido De Croon, vetenskaplig ledare för MAVLab, har nya DelFly Nimble, som utvecklats av forskare på TU Delft som ingår i MAVLab, mycket goda framtidsutsikter för nya typer av applikationer då den skall vara säkrare och flyga mer effektivt än traditionella drönare. Den kompletta artikeln hos TU Delft finns här.

Vi tror också att det finns stor potential för drönare av den här typen. Vad tror du? Bygger du också robotar som behöver vara snabba, ha extremt låg vikt eller som är lite allmänt läskiga? Hör av dig. Våra elmotorer, styrningar och växlar kan förmodligen hjälpa dig att förverkliga dina visioner.

Veckans häftigaste: Nya otäckingar från Boston Dynamics

Det här kan vara det häftigaste (och läskigaste) jag sett – den här veckan. Amerikanska Boston Dynamics har tidigare visat väldigt imponerande och samtidigt läskiga robotskapelser som humanoiden Atlas och fyrbeningen BigDog. Nu har de visat upp sin ”SpotMini”, en helelektrisk, hundliknande robotvarelse som rör sig med en rovdjurslik smidighet. Om det behövs kan SpotMini även utrustas med en lång arm med 5 frihetsgrader som uppenbarligen kan användas till en del läskiga saker, som att öppna dörrar. Som sagt, både imponerande och inte så lite läskigt på samma gång.

Bygger ni robotar som behöver kompakta servomotorer och smart motorstyrning? Hör av er så snackar vi robotik!

Vill ser fler Veckans häftigaste? Följ länken till andra otäckingar!

Veckans häftigaste: Googles nya, rullande robot

Det här kan vara det häftigaste jag sett – den här veckan. Du har säkert sett de häftiga (och inte sällan skräckinjagande) robotarna från Boston Dynamics. Sedan Googles köp av Boston Dynamics har inte kreativiteten direkt avstannat. I den här videon ser vi deras senaste robot som är en slags hybrid mellan Segway och häst (!) som balanserar, snurrar och hoppar på ett imponerande sätt.

Det är lite oklart vad tillämpningen skulle kunna vara, men cirkusbranschen borde onekligen vara intresserade.

Bygger du också häftiga, imponerande och/eller skräckinjagande robotar? Våra servomotorer, växlar och motorstyrningar kan säkert hjälpa dig att få ut ännu vassare prestanda ur dina mekaniska husdjur!

Vill du se förra veckans häftigaste – om jätterobotar i dödsmatch? Följ länken!

Veckans häftigaste: Jätterobotar i dödsmatch

Det här kan vara det häftigaste jag sett – den här veckan. Vi på Compotech älskar robotar, men om man ska vara riktigt ärlig så brukar de robotar som vi är involverade i inte riktigt se ut som de robotar vi ser på film. Någon gång ibland överträffar dock verkligheten dikten. Ett gäng amerikanska ingenjörer, som kallar sig Megabots, har inte bara byggt en stor, skräckinjagande monsterrobot. De har även utmanat sin japanska motsvarighet, Suidobashi, till en robotfajt:

Men det slutar inte där, gänget bakom Suidobashi har accepterat utmaningen!

Dödsmatchen är planerad att gå av stapeln i augusti i år. Nu ser vi med spänd förväntan fram emot en spektakulär robotfajt. Helst med tillhörande reservdelsbeställning efter att monsterrobotarna har spöat servomotorerna ur varandra!

blogg-h-robot

Styrning av H-robotar

Det finns många applikationer som kräver förflyttning i ett plan, eller rörelse längs två vinkelräta axlar. Ett sådant tvådimensionellt system kan utrustas med ytterligare motorer för att öka antalet frihetsgrader. Denna typ av tillämpningar återfinns i allt från positionering av prover för mikroskop och 3D-skrivare till förpackning och materialdispensering. Det vanligaste sättet att åstadkomma rörelse i ett plan är att använda en maskin baserad på ett XY-steg eller ett gantrysystem. Denna typ av system kan ha många nackdelar som täcks senare i denna artikel. Ett alternativ till dessa typer av maskiner är H-roboten, vilken har många fördelar jämfört med XY-steg och gantrysystem. Denna artikel diskuterar för- och nackdelar med att använda en H-robot för plana rörelser såväl som Galils DMC-40×0-firmware för H-robotar. Läs mer

Utfallande rymd

Tidigare forskare förklarar motorteknologi

Teknologin bakom RoboDrive är ursprungligen framforskad för att användas i rymden och har under flera år använts i en robot på utsidan av rymdstationen ISS. Under InnoDex förklarade Manfred Schedl hur motorteknologin fungerar som han är upphovsman till och forskade fram under sin tid på DLR. Vi var på plats och spelade in hela seminariet. Läs mer

blog-robot

Humanoida robotar – hur lika oss kan de bli?

Människoliknande robotar har ett handikapp redan från början eftersom själva rörelserna som krävs för att ta sig fram på två ben är mycket mer komplicerat än att ta sig fram på hjul. Att ta sig fram på två ben kräver en exakt rörelse, något som även vi människor behöver ett första levnadsår för innan vår motorik är så pass utvecklad att vi faktiskt kan gå. För de som både kan och vågar sig på att gå ett par månader tidigare innan alla basala funktioner är tillräckligt utvecklade, som fallskyddsreflexen till exempel, innebär vår gång förhoppningsvis inte fler törnar än ett par blåmärken. När vi väl får till samspelet mellan de cirka 200 muskler som är involverade när vi går, behöver alla dessa samarbeta med komplicerade leder och specialiserade områden i vår hjärna som styr gången. Läs mer

blog-robocup-soccer

Kommer ett fotbollslag med robotar någonsin slå världsmästarna?

RoboCup är en årlig tävling för att stimulera forskning inom robotteknik och artificiell intelligens och främja samarbetet mellan olika forskarlag. Initiativet drogs igång i mitten av 90-talet, med det officiella målet att skapa ett fotbollslag av autonoma humanoida robotar som på sikt till och med ska kunna vinna över de regerande världsmästarna i fotboll – året 2050 nämns som en möjlighet. Läs mer

Cubli

Veckans häftigaste: En balanserande kub

Det här kan vara det häftigaste jag sett – den här veckan. Det ska erkännas direkt att detta inte är någon rykande färsk nyhet, men det är likväl bland det häftigaste jag sett. Ett gäng forskare vid institutionen för dynamiska system och reglering (egen översättning) vid det Schweiziska universitetet ETH Zürich har utvecklat en kub som kan hoppa, balansera och till och med gå genom att använda reaktionshjul. Att förklara i ord hur detta ser ut känns som en onödigt besvärlig uppgift. Ta istället en titt på videon nedan och förundras över hur spännande reglerteknik och motorer kan vara!

Mer information om projektet finns hos ETH Zürich.



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt vår integritetspolicy. *