Linjärmotor bild

7 tekniker för att åstadkomma linjär rörelse med elmotorer

Många applikationer för elmotorer handlar om att omvandla en roterande rörelse till en linjär rörelse, t.ex. i ställdon, XY-bord, zoom eller fokus i optiska tillämpningar m.m. Detta kan göras på många olika sätt, med olika för- och nackdelar, och som lämpar sig för olika applikationer. Väljer du fel metod kan du få problem med för dålig noggrannhet, för låg hastighet eller en för dyr totallösning. Väljer du istället rätt kan du bygga en produkt med bättre prestanda än konkurrenternas eller som är prismässigt mer konkurrenskraftig. I bästa fall till och med en kombination av dessa. I denna artikel tittar vi på några vanliga metoder för att åstadkomma linjära rörelser med elmotorer.

Läs mer

RPI

Så styr du en Galil motorstyrning från en Raspberry Pi

Touchskärm och motorstyrning

Figur 1: Touchskärm och motorstyrning

Ett HMI (Human-Machine Interface) eller användarinterface behövs i många motorstyrningstillämpningar. Dessa enheter används för att ge användare en möjlighet att instruera en maskin hur den ska bete sig, men utan behov av en komplett PC. Ett HMI är ofta touchbaserat vilket gör att de kan placeras på produktionsgolvet och användas av tekniker direkt vid maskinen. Det finns mängder med olika HMI-produkter och de kan ibland kosta tiotusentals kronor. Med ankomsten av Raspberry Pi har det dykt upp ett litet men kraftfullt alternativ. Tillsammans med Raspberry Pi Foundations nya 7″ display och Galils API utgör denna kraftfulla trio grunden till ett kostnadseffektivt men kraftfullt HMI som kan anpassas till att fungera med alla sorters motorstyrningsbehov.

Läs mer

closed_loop_stepper

Ökad prestanda med återkopplade stegmotorer

Moderna motorstyrningar kan inkludera möjligheten att köra stegmotorer med pulsgivare som återkoppling, vilket resulterar i en äkta återkopplad servoloop. Denna typ av motorstyrning liknar mycket hur man styr vanliga 3-fas borstlösa servomotorer, där de tre faserna är förskjutna med 120 elektriska grader. Hos stegmotorer är de två faserna förskjutna med 90 elektriska grader. Några av fördelarna med återkopplad styrning av stegmotorer är betydligt jämnare hastighet, reducerad effektförbrukning jämfört med oåterkopplade stegmotorer och betydligt högre moment vid låga hastigheter än traditionella 3-fas BLDC-motorer. Läs mer

Konsert

Riktverkan hos mikrofoner

En mikrofon kan ha varierande upptagningsförmåga beroende på riktningen hos det infallande ljudet. Karaktäristiken kan vara en ofrånkomlig följd av mikrofonens konstruktion eller en medveten design för att erhålla egenskaper för speciella ändamål. En del mikrofoner har dessutom variabel karaktäristik. Man brukar åskådliggöra detta grafiskt i diagram, karakteristikor. Här tänker man sig att mikrofonen är placerad i centrum och med sin framsida riktad uppåt i diagrammet.

Läs mer

Ytbeläggning neodym

White Paper: Moderna magneter och korrosion

Magneter av neodym är de starkaste permanentmagneter som existerar idag. Men neodymmagneter är känsliga för korrosion. En magnet som drabbas av korrosion kan bli avmagnetiserad med konsekvensen att magneten helt enkelt upphör att vara en magnet. Och det kan ske även när magneten redan är i bruk och kanske används i exempelvis en motor eller i ett vindkraftverk. Men det finns metoder för att förhindra problemen, innan de dyker upp.

I det här white paperet förklarar vi vad röd och vit korrosion är och hur man undviker att fenomenen ska inträffa.

Quickshaft och MCLM

Kom igång med QuickShaft och MCLM

Har du fått en QuickShaft linjärmotor och ett MCLM styrkort på ditt bord? Ser det annorlunda och lite läskigt ut? Lugn, vi visar, steg för steg, hur du kopplar upp allt, gör en servotuning och skriver ett program för några enkla rörelser.

Kom ihåg att vidta åtgärder för att undvika skador pga. statisk elektricitet. Läs databladen och manualerna för detaljerad information.

Läs mer

Blogg stegmotor

Så väljer du rätt spänning för din stegmotor

Du har valt en stegmotor utifrån motortypens många bra egenskaper. Du har valt rätt storlek utifrån momentkurvan i databladet. Du har valt lindning utifrån den spänning och ström du har att tillgå. Du har kopplat upp, testkört – och förtvivlat.

Det står ju klart och tydligt i databladet att spänningen ska vara 4,5 V, så varför kommer motorn inte upp i varv, inte ens i närheten, vid denna matningsspänning? Lugn, vi hjälper dig att reda ut begreppen och välja rätt matningsspänning för din stegmotordrift.

Läs mer



Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter enligt vår integritetspolicy. *